לקראת מטר המטאורים המתקרב, קבלו את המדריך השלם לקמפינג במצפה רמון והאזור עם הרשימה המלאה של חניוני לילה לצפייה בכוכבים במכתש רמון – חניונים חינמיים וחניונים בתשלום, בהם אפשר ללון ולהנות מלילה של כוכבים נופלים באמצע המדבר.

דמיינו שאתם שוכבים על הגב עם הפנים לשמיים, סביבכם שקט שיש רק במדבר ואתם רואים מולכם את העגלה הגדולה וכוכב הצפון, מחפשים את המזל שלכם בשמיים ונהנים ממטר של כוכבים נופלים מהשמיים. לקראת מטר המטאורים שמתקרב אלינו מדי קיץ קפצנו למכתש רמון ואספנו לכם כמה המלצות שכדאי לשמור.

ליאור אבולעפיה | פורסם: 6 באוגוסט 2024

חניוני לילה לצפייה בכוכבים במכתש רמון

רוצים לצפות בכוכבים ולהשאר ללינת קמפינג במכתש רמון? חשוב לדעת שהמכתש הוא שמורת טבע ולא בכל מקום מותר להשאר ללינה בשטח. בתוך המכתש ישנם 6 חניונים שמאושרים ללינת שטח: חניון נקרות מערב וחניון נקרות פנימי, חניון נחל גוונים, חניון הגבס וחניון לילה הר ארדון למתקדמים. במכתש שני חניונים בתשלום – חניון בארות המרכזי של רשות הטבע והגנים וחניון הגלמפינג של רשת סלינה שנמצא כרגע בתהליך של שדרוג. ואם אתם מעדיפים ללון מעל המכתש – תוכלו למצוא גם שני מקומות שמאושרים ללינת קמפינג במצפה רמון לגמרי בחינם, כאן בסוף הכתבה.

קבלו את המדריך המלא לקמפינג במכתש רמון והסביבה לקראת מטר המטאורים וחגיגת תצפיות הכוכבים:

חניון לילה בארות מכתש רמון, חניון מסודר במכתש רמון
החניון היחיד עם מקלחות ושירותים בתוך המכתש: חניון לילה בארות מכתש רמון | בצילום הראשי: קמפינג בליל כוכבים | Photo by wired_optics, pexels

חניון בארות במכתש רמון: גן חלל מדברי

חניון לילה גדול של רשות הטבע והגנים הממוקם בצפון מכתש רמון ומציע לינה למטיילים ומשפחות במהלך כל השנה בהזמנה מראש. חניון בארות הוא מקום אידיאלי לצפייה בכוכבים וליציאה למסלולי טיול באזור אל מסלול נחל נקרות, הר ארדון, דרך צבעי רמון, המנסרה ועוד.

לינה בחניון: בחניון יש אפשרות ללון באוהלים פרטיים מתחת לסוכות עם הצללה או בתוך סהרונים, בחאן של אוהלים בדואים המחולק לתאים עם וילונות (לא ממוזג) או בחדרי צוות ממוזגים.
בחניון יש מקלחות ושירותים מסודרים, מי שתיה ונקודות חשמל, מזנון וחנות של רשות הטבע ומעגלי מדורה להדלקת מדורות. התאורה בחניון היא תאורה מיוחדת המותאמת להגדרות של שמורת אור כוכבים ואינה פוגעת בחוויית הצפייה בכוכבים.

מצפה כוכבים מכתש רמון גן החלל, חניון בארות מכתש רמון
גן החלל בחניון בארות

בחאן בארות הוקם גן חלל,  מתחם המצויד בטלסקופים קבועים, בעזרתם תוכלו לצפות בעצמכם בכוכבים ומושבים יפים לישיבה דמויי פופים מבטון (אל תנסו להשתרע זה לא הפופים של מילגה…).
אל תפספסו עוד אטרקציה סודית שתראו כאן רק בלילה – שביל האבנים הזוהרות שנבנה בדרך למקלחות.
הטלסקופים פתוחים לאורחי החניון בכל שעות הלילה ללא תשלום נוסף.

שימו לב שהחניון שוכן בתוך השמורה ולא ניתן לצאת ממנו בלילה לכיוון הר ארדון ולכיוון מזרח לעין סהרונים ונחל נקרות.

עלויות: 55 ש"ח לאדם (הנחות לחיילים בסדיר ומילואים ולמנויי מטמון)
איך מגיעים? עוברים את מצפה רמון דרומה לתוך המכתש על כביש 40 ואחרי כ-10 קמ פונים שמאלה (מזרחה) בעקבות השלט לחאן בארות – דרך צבעי רמון.
וויז: חניון בארות – מכתש רמון (אל תבלבלו עם חאן בארותיים שנמצא בפתחת ניצנה)
טלפון חניון בארות: 08-6280404   3639 *
לפרטים על חניון בארות…

 

טיול גיפים מכתש רמון

שומעים הסברים על המכתש בטיול ג׳יפים על הר גוונים במכתש רמון

חניון נחל גוונים: החניון של השבילסטים

אחד מחניוני השלט הגדולים במכתש הוא חניון נחל גוונים, שהשם שלו קצת מטעה. אמנם הדרך היפה אליו מהכביש הראשי עוברת בין עצי השיטה שבנחל גוונים, אבל החניון עצמו ממוקם על ציר הנפט של קצא"א במשטח ישר ופתוח בלי צל או כל זכר לנחל.

ככל הנראה שהחליטו למקם את החניון במיקום גבוה יחסית כדי להמנע מסכנת שטפונות בחורף, כדי להמנע מהפרעה ליעלים, לצבאים ולשאר בעלי החיים שחיים באזור נחל גוונים וכנראה גם על מנת שהוא יוכל להכיל קבוצות גדולות של מטיילים.

החניון ממוקם ממש על שביל ישראל בין מקטעים XYZ ומשמש כנקודת עצירה לשביליסטים. קחו בחשבון שבימי מטר המטאורים זה אחד החניונים העמוסים במטיילים.

מה יש בחניון? שלט חניון ומעגלי מדורה ומדי פעם בימי שיא של מטיילים באזור רשות הטבע והגנים מביאה לטובת הלנים באוהלי הקמפינג בחניון גם שירותי שדה ומדי פעם גם עוקב עם מי שתיה.

חשוב לציין שאסור לאסוף עצים בשטח לטובת הדלקת אש ובמידה ותרצו להדליק מדורה, יש להצטייד בעצים שהבאתם מהבית.

מארגנים טיול או אירוע לקבוצה? כמו בכל חניוני הלילה, קבוצה של מעל ל-50ֶ מטיילים ומעלה מחויבת בתיאום וייתכן שתידרשו להצטייד בשירותי שדה, אבטחה, ניקיון וכו׳.

תפוסה מקסימלית בחניון הלילה: 600 מקומות לינה
עלות: חינם ואין אפשרות לתאם מראש
ווייז: חניון לילה נחל גוונים
טלפון: 3639 *

חניון לילה הר ארדון, קמפינג מכתש רמון
השקיעה בחניון לילה הר ארדון. צילום: ליאור שווימר, רשות הטבע והגנים

ליל כוכבים על הר מבודד באמצע המכתש: חניון לילה הר ארדון

חניון מדברי מבודד למיטיבי שטח שההגעה אליו דורשת נסיעה לא קצרה בשבילי העפר של המכתש. אמנם שבילים שעבירים לכל רכב ולא מחייבים רכב 4X4 אבל יש בהם קפיצות שמחייבת נסיעה איטית משהו.
החניון ממוקם על המורדות הצפוניים של הר ארדון ומאפשרת צפיה בכוכבים במיקום מבודד ושקט יחסית. שוב, קחו בחשבון שבימי מטר המטאורים לבד לא תהיו שם.

מה יש בחניון? שלט וזהו בערך וכל מה שהבאתם איתכם מהבית. מדי פעם מביאים מרשות הטבע שירותים כימיים, עוקב של מים – אבל מומלץ להביא איתכם כל מה שצריך.
בחניון יש מעגלי לינה ומקומות למדורות. כמו בכל חניוני הלילה של רשות הטבע והגנים במדבר אסור להדליק עצים שמצאתם בשטח וגם את העצים למדורה תצטרכו להביא איתכם אם אתם רוצים להתחמם בלילה סביב המדורה.
חשוב – שער הכניסה והיציאה לחניון הלילה ליד חניון בארות נסגר החל מ-17:00 בערב על מנת למנוע נסיעה והפרעה לבעלי החיים בשעות הלילה בשמורת הטבע ונפתח רק בשעות הבוקר. לפרטים מומלץ לוודא מול חניון בארות.

תפוסה מקסימלית בחניון הלילה: 150 מקומות לינה
עלות: חינם ואין אפשרות לתאם מראש
מרחק מהכביש: 13 קילומטר
איך מגיעים? ממצפה רמון ממשיכים דרומה עד הפניה לדרך צבעי רמון ולחניון בארות-עין סהרונים. עוברים את חניון הלילה וממשיכים ממנו צפונה בעקבות השילוט כ-7.5 קילומטר עד שמגיעים אל החניון.
וויז: חניון לילה הר ארדון (שימו לב לא לטעות עם חניון היום באותו שם)
לפרטים: *3639

 

 

חניוני לילה בחינם של רשות הטבע והגנים
אסור להשאר לישון בשמורות טבע למעט בחניונים המוסדרים.

חניון לילה נקרות מערב

חניון שלט של רשות הטבע והגנים הממוקם בקצה הדרומי של מכתש רמון בקרבת הכביש הראשי. חניון שטח פתוח ללינת קמפינג עם מתחמי לינה וחניה מוקפים באבנים, בורות למדורות וזהו בערך.
החניון שיש בו מקום ללינה של כ-600 מטיילים בקמפינג בו זמנית, פופולארי מאוד בתקופת מטר המטאורים בגלל הקרבה לכביש והמיקום שלו ביציאה הדרומית ממכתש רמון באזור חשוך יחסית.
מדי פעם מציבים בחניון עוקב עם מי שתיה – אבל שוב. אנחנו מממליצים להביא את הכל איתכם מראש ולא לבנות על זה כי דברים במדבר יכולים להשתנות.

בחניון אין מקלחות ושירותים או תאורה ויש להתארגן עם כל הציוד מראש. בנוסף כמו בכל חניוני הלילה של רשות הטבע והגנים אין בחניון מענה טלפוני או אפשרות לשיריון מקומות וכל הקודם זוכה.

תפוסה מקסימלית: 600 מקומות לינה בחניון
עלות: חינם ואין אפשרות לתאם מראש
מרחק מהכביש: 100 מטר
ווייז: חניון לילה נקרות מערב
טלפון: 3639 *

חניון לילה בחינם נקרות מערב

להרדם מתחת לכוכבים ולהתעורר בין הפראים: חניון נקרות מערב פנימי

הסוד של המקומיים… חניון לילה פנימי יותר במרחק נסיעה קצרצר מהחניון שיושב ליד הכביש שמאפשר לינה באזור טבעי ושקט יותר. בחניון אין כל שירותי קמפינג למעט מעגלי אבנים ומקומות למדורה ו.. שלט. שימו לב שמדובר על חניון פצפון עם מעט מקומות לינה ואין אפשרות ללון בנחל נקרות מחוץ לשטח המוגדר ללינה – כל הקודם זוכה.

ומה הסיפור של הפראים? לפני כמה שנים החזירו לשטחי המדבר את עדרי הפראים, שהם סוג של חמור בר גדול ועצמאי במסוגל לחיות במדבר בעדרים גדולים. באחת הפעמים שישנו במכתש התעוררנו לקולות של פרסות ועם הזריחה ראינו עדר קטן של פראים שברח לקריאות השומר שלהם, ברגע שניסינו להתקרב מעט כדי לצלם אותם.

תפוסה מקסימלית: 100 מקומות לינה בחניון
עלות: חינם ואין אפשרות לתאם מראש
מרחק מהכביש: 400 מטר
ווייז: חניון לילה נקרות מערב (משם ממשיכים עוד כ-500 מטר מערבה עם השביל עד החניון.
טלפון: 3639 *

הדרך לחניון הגבס הפנימי
הדרך לחניון הגבס הפנימי

בקצה השמים ובסוף המדבר: חניון לילה גבס פנימי

חניון לילה גבס פנימי הוא אחד החניונים המבודדים באמצע המכתש נמצא בצמוד למתחם של גלאמפיג סלינה בתוך מחצבת גבס נטושה שעברה הסבה לחניון לילה של רשות הטבע והגנים. בחניון יש משטחי לינה ושלט חניון ומיליון כוכבים בשמים וזהו.  קחו בחשבון שאין בחניון מקלחות ושירותים או מי שתיה ותאורה וכל מה שיש זה מה שהבאתם איתכם. בשעות היום אין במקום צל והחניון מתאים לצפייה בכוכבים וללינה באוהלים בשעות הערב והלילה בלבד.

תפוסה מקסימלית: 600 מקומות לינה בחניון
עלות: חינם ואין אפשרות לתאם מראש
מרחק מהכביש: כקילומטר וחצי לתוך השטח (עביר לכל רכב)
איך מגיעים? ממצפה רמון ממשיכים בכביש 40 כ-11 קילומטר עד הפניה לגלמפינג סלינה שם נפנה ימינה, נעקוף את המתחם של שלינה מדרום ואחרי נסיעה בשטח של כקילומטר וחצי נגיע לחניון.
ווייז: חניון לילה גבס פנימי שחור
טלפון: 3639 *

 

גלמפינג בכוכבים, מטר המטאורים
גלמפינג בכוכבים – סלינה מכתש רמון

פינוק באמצע המדבר: גלמפינג סלינה רמון – סגור השנה לשיפוצים

חניון גלמפינג של רשת סלינה הממוקם במרכז מכתש רמון עם אוהלי גלמפינג ממוזגים וחאן קטן ומפנק. המתחם אמנם נמצא כרגע בשיפוצים (נכון לאוגוסט 2024) אבל הוא אחד מתחמי הגלמפינג האהובים ששווה להכיר ולהזכיר אותו אם אתם חובבי גלאמפינג מדברי. בצמוד לאוהלים יש מספר שכשוכיות, אזורי ישיבה עם מדורות מסודרות, לאונג' בר קטן שמכין פיצות, קוקטיילים ושתיה.

איך מגיעים? הגלמפינג ממוקם בצמוד לכביש 40 במרכז מכתש רמון. לנוסעים דרומה – הגלאמפינג נמצא בתוך מחצבת הגבס הישנה,ֶ בצד הדרומי של כביש ארבעים מיד אחרי הפניה לדרך הצבעים.

 

תפוסה מקסימלית: כ-30 יחידות לינה של גלמפינג וחאן ומתחם קמפינג קטן
עלות: בתשלום ובתיאום מראש בלבד
מרחק מהכביש: 100 מטר
וויז: סלינה רמון – selina ramon

 

קמפינג חורשת קקל מצפה רמון
קמפינג בחורשה במצפה רמון

קמפינג בין העצים: חורשת קקל במצפה רמון

לא הרבה מכירים, אבל ממש בכניסה למצפה רמון יש חורשה קטנה עם עצי אורן שאפשר להתמקם בה לקמפינג לגמרי בחינם. היתרונות חינם ואפילו מוצל, אבל מצד שני די קרוב לכביש הראשי וללא תשתיות לקמפינג. מול החורשה נמצא המרכז המסחרי החדש של מצפה עם מסעדות וחנויות בהם תוכלו להצטייד. ואם אתם שם – אל תפספסו את שביל הכוכבים שנמצא בהמשך הדרך לכיוון מזרח, בכניסה לפארק הפסלים. אטרקציה אמיתית לילדים ובהאמת שלכל הגילאים. משכימי קום? אל תפספסו את הזריחה מפארק הפסלים!

שביל הכוכבים מצפה רמון
אטרקציה שאסור לפספס: שביל הכוכבים במצפה רמון

תפוסה מקסימלית בקמפינג: שטח פתוח ללא מגבלה (כל הקודם זוכה)
עלות: חינם
מרחק מהכביש: כ-100 מטר נגיש לכל רכב
איך מגיעים? החורשה נמצאת ממש בכניסה למצפה רמון – למגיעים מצפון, בכיכר הכניסה הראשית (מול המרכז המסרחי החדש) לעיר פונים שמאלה עם השילוט אל פארק הפסלים והחורשה נמצאת ממש משמאלכם.
וויז: חורשת קק"ל מצפה רמון

חורשת קקל מצפה רמון

הסוד של המקומיים: חורשת הקמפינג מול בית ספר שדה

מקום נוסף שבו אפשרי להתמקם לקמפינג עם אוהלים במצפה רמון הוא חורשת קקל הקטנה שנמצאת מול בית ספר שדה הר הנגב בדרך אל חוות האלפקות. במקום יש חורשה עם עצים וזהו. את כל השאר אתם מביאים מהבית ורק תשאירו נקי. מהחורשה עצמה אין תצפית והיא קרובה לתאורה של העיר – אבל אם תתרחקו מעט לכיוון מערב תוכלו למצוא מקומות טובים לתצפית, או שתסעו למכתש ותחזרו ללינה בחורשה (פחות מומלץ בימים של פקקים ועומסים)

תפוסה מקסימלית בקמפינג: שטח פתוח ללא מגבלה (כל הקודם זוכה)
עלות: חינם
מרחק מהכביש: צמוד לכביש
איך מגיעים? החורשה נמצאת מול הכניסה לבית ספר שדה הר הנגב, על הדרך לחוות האלפקות ואתר חץ ושקט. מיד אחרי שעברתם את אתר חץ ושקט לפני הפניה שמאלה אל בית הספר שדה הר הנגב, תראו את החורשה שצמודה לכביש. אל תבלבלו עם חורשת גן יער, בה אין אפשרות להקמת אוהלים.
וויז: בית ספר שדה הר הנגב

מטר המטאורים 2023, פסטיבל הכוכבים בנגב, פסטיבל המטאורים
פסטיבל הכוכבים בנגב אוגוסט

מה זה אומר שמורת אור כוכבים?

מכתש רמון הוכרז ב-2017 על ידי ה-IDA, הארגון הבינלאומי של השמים החשוכים (International Dark Sky Association) כשמורת אור הכוכבים בינלאומית והראשונה במזרח התיכון. המכתש הצטרף לרשימה המכובדת של כחמישים מקומות בלבד מסביב לעולם כמו פארק קניונלנדז בארה"ב (Canyonlands National Park), גן לאומי הר קוק בניוזילנד (Mount Cook National Park) ופארק נמיברנד בנמיביה (NamibRand Nature Reserve), בהם ישנן .

שמורת אור כוכבים, (באנגלית זה נשמע פחות טוב… Dark-sky reserve) מוגדרת כאזור, בו יש תנאי צפייה קרובים לאידיאליים לצפייה בכוכבים ברוב לילות השנה. בשמורות אור כוכבים יש מינימום הפרעות של תאורה מלאכותית מיישובים ואזורי תעשייה (זיהום אור) והמטרה של הכרזתם היא קידום המחקר ותחום האסטרונומיה ברחבי העולם.
לעוד פרטים על האירועים והפעילויות במרחבי הנגב בקיץ באתר התיירות של הנגב: www.negevtour.co.il

פסטיבל הכוכבים במכתש רמון קיץ 2021
תצפית כוכבים בשמורת אור כוכבים

פקקים במכתש רמון?

קחו בחשבון שיש סיכוי טוב שלבד לא תהיו שם… יש עוד הרבה משפחות ומטיילים שמצטרפים למרדף אחרי מטר המטאורים, עד כדי כך שבאחת משנות השיא של המבקרים במטר המטאורים נרשמו כ-50 אלף מבקרים במכתש רמון בסופ"ש אחד! מה שגרר פקקי תנועה הזויים בכניסות וביציאות למכתש רמון ולמצפה רמון. ההמלצה של המקומיים היא לבוא לפני ואחרי השיא ולווא דווקא ב-12-13 באוגוסט שנחשב לשיא המטר, ביננו זה לא כזה קריטי אם רואים 100 או 120 כוכבים נופלים בשעה… כי תכלס מי סופר…

טיפ של המקומיים: השנה (2024) צפוי ירח מלא ב-19 באוגוסט ומומלץ במיוחד למי שרוצה להשאר עד השעות המאוחרות של הלילה, אז מתרחש שיא המטר, להגיע דווקא לפני שיא הירח היוצר תאורה שמצמצמת את היכולת לראות את הכוכבים שנופלים. מצד שני… אם אתם ילדים ילדים קטנים, דווקא נחמד יותר להיות במדבר המואר בירח מלא.

 מכתש רמון גלישת עננים.
גלישת עננים במכתש רמון

טיפים למטיילים במכתש רמון – כדאי לדעת:

* אל חניוני השטח החינמיים מומלץ להגיע מוקדם כי לא ניתן לשריין בהם מקומות.
* בחניונים בתשלום מומלץ להזמין מקומות מראש – מספר המקומות מוגבל, במיוחד באוגוסט ובמהלך מטר המטאורים.
* שימו לב –  במידה ואתם ישנים באוהלים במדבר עם תינוקות או פעוטות יש להמנע מלהשאיר אותם לבד בשעות החשיכה מחשש לתקיפה על ידי תנים או זאבים כמו מספר מקרים שהתרחשו בחניוני הלילה בדרום.
* אוכל והצטיידות – מאז שהוקם המרכז המסחרי בכניסה למצפה רמון יש יותר אפשרויות להצטיידות באזור אבל עדיין כמות המסעדות באזור אינה מספיקה כדי להתמודד עם כמות האורחים באזור בסופי שבוע וימי השיא של מטר המטאורים ופחות כדאי להסתמך על זה.
* ציוד מומלץ לקמפינג של צפייה בכוכבים: אוהלים ושקי שינה, פנסים עם אפשרות לתאורה אדומה למניעת סינוור וזיהום אור, טלסקופ אם יש, אוכל ומים בכמות מספיקה, בגדים נוחים וקלים (עלול להיות קריר בלילה, סוללות ומטענים ניידים, חצובות לצילום בנייד / במצלמה, נייר טואלט, מצית או גפרורים, עצים למדורה וכל ציוד קמפינג שאתם לוקחים איתכם לקמפינג במדבר.
* חשוב – בתוך המכתש אין פחי אשפה – תביאו איתכם שקיות זבל ותשאירו נקי גם לדורות הבאים של חובבי הכוכבים:)

אהבתם? תשמרו את הכתבה ושתפו למישהו שחייב לבוא איתכם
ואל תשכחו לעקוב אחרינו לעוד המלצות ועדכונים מהשטח לקמפינג, גלמפינג ומה שבינהם: www.instagram.com/gocamping_il